tisdag 27 januari 2015

När man tappar fokus.

Hej på er!

Idag när jag kom hem från mötet,
hade jag handlat.
Var så sjukt sugen på semlor.

Mina favoritsemlor är de med grädde och
 mandelmassan ihopblandade.
Gillar inte den där mandelmasseklumpen.

Köpte därför  semlebullar, grädde
och mandelmassa och gjorde min egna variant.

Åhh så goda de var.




Sedan kom jag att tänka på de där kg som jag vill ha bort.

Det har inte gått så bra senaste veckan och 
när min fd arbetskollega talade om för mig
att träning ger 30%
och maten 70% av viktminskningen.
 
Inser att jag äter alldeles för mycket
mot hur mycket jag rör mig.

En annan kollega tyckte att vi skulle börja
äta halva portioner av allt vi äter..
 
Jaa det kanske är grejen, för jag vill ju äta allt.
 
Ikväll åt vi min favoriträtt som 
är Spagetti och köttfärssås.
Tyvärr blev det ingen halv portion, för det var så gott så jag tog t.o.m. om.
 
 
Neej lite skärpning på mig själv nu.
 
 
Hur går det för er andra som kommit igång efter nyår?
Håller ni fokus fortfarande?
 
 
Kram på er.
 
Helena

18 kommentarer:

anettan sa...

Jag har också tryckt i mig en semla idag. Mannen tyckte vi skulle fira och jag är liksom på direkt haha. Så gott. Nä här går det verkligen inte bra....jag lever fortfarande julledighetsätagott........usch och fy på mig. Kram Anette

Bonjade sa...

They look really great....
Would love to taste them

Fine evening

Mittgodastefinaste sa...

Hej! Struligt att kommentera, så nu vet jag inte om du får två kommentarer! Det jag ville säga är iallafall att Nej jag har inget fokus!!!! Lyckas jag vara nyttig så trycker jag i mig nåt onyttigt på kvällskvisten!

Kram Jenny

Nordhem sa...

Fokus o fokus..nja kanske inte hela tiden. Men, jag fortsätter mitt 5:2 ande, det passar mig o trillar jag dit så reser jag mig upp igen o börjar på nytt. Det skall få ta tid tänker jag, jag har ju inte gått upp i vikt över natten så jag förväntar mig ingen kvickfix heller.
Jag är egentligen mest glad att jag lyckats hålla igång träningen, Lycka till med vad du än bestämmer dig för o kram!

Anonym sa...

Har också ätit semla idag. Supergott man måste ju leva också. Alla människor kan ju inte se likadana ut och jag tycker du är så jättefin som du är. När man blir lite äldre är det inte så fint att vara för smal heller. Visserligen tränar och promenerar jag mycket men bara för att jag älskar det. Men jag fikar och äter nåt gott till Varje dag. Och så gillar vi mat och goda ostar här hemma. Ha ett bra liv. Kram Inger

Anna sa...

Min man hade köpt de där ofantligt goda semlebullarna som är så mjuka och lena och doftar ljuvligt av kardemumma. jag drog en på stående fot när jag hem ;) dock blev det ingen fyllning så man kan väl säga att jag åt semlebulle utan semla :)
Ett tips som kan funka om man är sugen på semla fast inte så där superdupermycket så man bara måste ha är att dricka kaffe med lite mjöl och så kanel och kardemumma på toppen , både smakar och ffa doftar gott...ibland räcker det iallafall :)
Kram Anna

Sabelhagens Olivlund sa...

Jag har inte börjat med något alls efter jul, så jag har inte tappat fokus;) Men planen är klar: äta mindre och börja motionscykla och göra lite ben och magövningar hemma. I all enkelhet, det måste vara enkelt för mig annars blir det inte av. Jag inser att jag inte kommer ta mig till ett gym. Det är så sjukt svårt att äta mindre, jag försöker men samtidigt avskyr jag att vara hungrig.
Semlor är så himla gott:)
Lycka till
Kram Maria

Milla sa...

Helena, det där är ju tyvärr rätt. Jag äter också alldeles för mycket. Men det gäller att hitta sådant som man blir mätt av - tex mycket ägg. Jag mår mycket bättre utan att äta massa bröd, och nu äter jag aldrig ris och pasta - FÖRUTOM då och då spaghetti och köttfärssås som är heligt. Jag trodde aldrig det skulle gå att skippa pasta och sånt, men man vänjer sig och jag äter massa goa grönsaker istället som inte gör samma energitillskott som en rejäl pastamiddag man äter för mycket av. Om man börjar ersätta en del saker med nytt, utan att ta bort allt liksom, så vänjer man sig efter ett tag. Kram!

Mimmi sa...

Fullt fokus på både mat och träning här (än så länge). Förra veckan körde jag igång med 5:2. Fast jag mumsade på en semla i helgen, med varm mjölk som är min favorit. Lite gott måste man ha också, bara inte för ofta.

/Camilla J

Sallys hus sa...

Haha...förlåt..det är inte meningen att skratta men du skriver så roligt....fniss...
Jag känner igen mig helt å hållet...hihi..
Men jag tror man får tänka att man har bra dagar å så har man dåliga...å om man fortsätter träna så kommer de bra dagarna snart bli många fler än de dåliga...så då kan man njuta av semlor och spagetti..;)
Kram vännen!

Channal sa...

Att unna sig det goda måste vi få göra! Men det räcker ned små portioner och aldrig ta om. Men men... det är gott!

KRAM Anna

Mamma C sa...

Lite gott måste man få unna sig ibland. Män tänk det i små doser istället.
Kram Mamma C

Ninelin sa...

Tack fina du! :-)

Klart man måste unna sig sådana goda!

Kram N

Villa Ryttarängen sa...

Jag är faktiskt rätt så duktig, men jag halkar dit ibland. I går åt jag ju naturgodia så kroppen behöver nog lite onyttigt ibland. Fniss! Kämpa på det kommer bli bra. Jag brukar tänka mig framåt i tiden när jag blir frestad. Ser en smal, eller sund Pia vid Poolen i snyggaste bikinin. Hi Hi! Det brukar funka. Kraaaam Pia

Maria - Wikers Liv sa...

Jag har faktiskt skärpt mig, men det började med att jag bytte morgonmackan till lite yoghurt med bär och linfrön (nu varvar jag med chiagröt också) och så tar jag bara 1-2 rostmackor till frukost när det är helg (utöver yoghurt/chiagröt) . Den lilla förändringen gjorde att jag tappade 4-5 kg. Lite i kombination med att jag inte hann äta så stor lunch på jobbet i höstas, kanske... ;) Jag har börjat ta powerwalks på 30 min några ggr i veckan, men när jag haft en månads uppehåll på det, så har jag ändå inte gått upp de där kg, inte ens över jul... Så jag tror mycket på det där med ändrad kost faktiskt! Jag hör till den typen som inte fixar det där med dieter, jag vill kunna äta vanlig mat och "vad jag vill". Jag har dragit ner lite på kolhydraterna, och tar en mindre portion än tidigare, över huvud taget. Fika är något jag inte gör så ofta annars heller, det begränsar jag till en max två ggr i veckan. För visst vill man kunna njuta av en semla ibland! ;) :) Vin eller bubbel är ju gott på helgerna till maten, så det vill jag också unna mig.
Nu skrev jag inte detta för att tala om hur duktig jag är, utan för att peppa dig lite och just kanske visa att det går att gå ner i vikt utan att förbjuda sig att äta vissa saker. OCH att det kanske är som du skriver att maten ger 70% av viktminskningen? ;) :)
Jag hade inte speciellt många kilon som jag behövde få bort, och har aldrig brytt mig om det så mycket, men nu är jag så nöjd och vill behålla den här vikten.
Lycka till med dina kilon, de kommer försvinna om du bara vill och bestämmer dig :)
Kram/Maria

No34 sa...

Ja Du, Helena... Undrar hur många gånger per år man "startar" om en måndag... Men jag tror inte på dieter, för det orkar nog ingen leva med i längden. Sunt förnuft med kosten, och som du säger halva portioner och inte ta om..
Då kan man nog unna sig i princip allt, i lagom mängd.
Och det där goda vinet på helgen, är en luring det med.... men ack så gott ;) ;)
Som tur är gillar jag heller inte mackor.. Och naturligtvis, lite motion är nog bra!
Kram Kate

CONCEPT by JESSICA sa...

Det är ju svårt att hålla sig helt strikt tycker jag. Jag sköter mig typ 80% av tiden. Unnar mig något gott på helgen, försöker hålla mina träningspass 3 ggr i veckan. Men ibland hinns det inte riktigt med träning så då får jag tänka mer på maten.
Kämpa på fina du, du fixar det du vill;)
Kram

svart vitt och rött sa...

Fantastiskt fina bilder!! Semlorna ser läskande ut :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...