tisdag 1 oktober 2013

Att åldras..


Nu ger jag mig in i 
klimakteriesnacket jag med.

Hej på er alla.

Tänk vad mycket information
man kan hitta om att bli tonåring,
att vara gravid, att inte kunna bli gravid
osv osv.
Men Klimakteriet, vad vet man om det?
Jo mensen kommer oregelbundet, man kan ha stora blödningar
svettas av och till.
Det är ungefär det jag vet och googlar man på 
det så får man inte så mycket mer information
på de sidor som det finns dokumenterad vetenskap på.
Sedan står det att det är väldigt individuellt mellan alla kvinnor.

Jaaa jag veeeet, alla är vi olika, en del märker inget andra märker
massor med krämpor som man inte tror hör i hop med klimakteriet.

Som exempel, sova dåligt på nätterna, huvudvärk, ont i ena höften och särskilt nattetid,
depression, hjärtklappning, ångest, koncentrations och minnessvårigheter, urinläckage,
m.m


När vet man att man är där,
man kan ju vara i förklimateriet
i över tio år, med en massa småbekymmer?
Det är ju ingen Dr som säger att 
- Nejmen du är ju i klimakteriet,
det är därför du storblödigt i tre veckor.

Det är något man får fundera ut själv.
Jag är absolut inte rädd att åldras,
men att bli en 
klimakteriekärring vill jag inte bli.
Önskar det fanns mer stöttning för oss kvinnor
som börjar närma oss.


Just nu känner jag mig svag och klen.
var hos Doktor muff idag
för blödningar som ej gett sig på tre veckor.
Blodvärdet var klent <98 mot normalt på mig 146
Slemhinnan var fortsatt tjock så det kommer inte sluta
än heller. 
Önskade att de kunde ta bort alltihop, men det ville de inte alls göra.
Mer mediciner att äta ( tur jag skaffat dosett) ha ha det låter ju inte klokt.
Nu är det bäst jag slutar annars blir jag väl en klimakteriekärring..
Jag har hunnit med en del trevligt också så det får 
överväga dagen.
Är ni rädda för klimakteriet?
Kram Helena

35 kommentarer:

kavallinskan sa...

Jag hamnade i klimakteriet när jag var 39...jättetidigt! Eller kanske det bara var förklimakteriet? Jag vet inte men mensen försvann helt när jag var 42, fast vallningar har jag väldigt sällan. Min mamma var också tidig så det är nog ärftligt.
Ja stöttning skulle behövas!
Det jag är mest rädd för är benskörhet, vilket är risken att få om man kommer tidigt i klimakteriet.
Kram viktoria

Bara MammaMilla sa...

Nej, jag är nog inte rädd för själva klimakteriet. Jag har egentligen inte funderat så mycket på det tidigare. Jag är nog mer fundersam på hur jag kommer att känna inför mig själv när jag inte längre kommer att vara fertil. Kommer jag att känna mig mindre kvinnlig då? Hur kommer jag i så fall att känna inför det? Jag tror att det är viktigt att man vågar söka hjälp om man känner att det behövs. Ha en fin kväll! Kram Camilla

Sallys hus sa...

Hallå vännen!
Vilka otroligt fina bilder på dig!
Nån klimakteriekärring tror jag då rakt inte du kommer bli.

Men jobbigt jobbigt att blöda sådär...:( Jag har inte funderat så mycket på klimakteriet än.. kanske dags att göra det? Min mamma hade ganska jobbigt och använde några slags plåster. Då kände hon sig lite bättre.

Har du tid med lunch någon dag?
Kram Katarina

Channal sa...

Du kan ta blodprover som visar vart i klimakteriet du är. Eller om du inte är det. Det visar olika nivåer på östrogenet. Testet gör du hos gynekologen.

Hoppas du snart får må bra. Det kan ju vara så att du har kommit in i den första fasen... inte kul! Ät hummus varje dag. Det är bra för oss klimakterietanter =)

Men du ser ut som en ung snygg tjej!

StyrkeKRAM!! Anna

Lena - gott för själen sa...

Hahaha, Dr Muff, det uttrycker snor jag direkt!

Rädd för klimakteriet? Nä, borde man det? Jag har inte funderat så mycket på det, men det är ju hög tid. Kanske borde läsa på lite för att vara lite mer vaksam.

Snygga bilder på dig.

Kram Lena

Anonym sa...

Ja klimakteriet ja!!
jag fick min första mensblödning som lite flicka på 11 år, o vad jag grät o tjöt, inga bindor hade vi hemma då mamma och storasyster använde tamponger, så mamma gick till grannen ute på sommarstället och frågade om de hade , jodå, det hade de och sedan kom hela familjen över och gratulerade mig att jag hade blivit kvinna, ja hade man få slå ihjäl någon så hade det blivit hela den tokfamiljen, men de hade ju bara en son som stod o hånflinade bredvid. ja jag har skrattat många gånger åt det som vuxen. men klimakteriet var det jo, eftersom jag fick min mens tidigt så kom jag också in i klimakteriet tidigt när jag var 46år så fick jag min sista mensblödning på 3 dagar i augusti, jag minns det för jag kände på mig att det var den sista, väldigt märkligt!! jag har inte haft sådana långdragna och rikliga blödningar som du och många andra får, men svettningar, och ibland kändes det nästan som om man skulle svimma så kraftiga vallningar hade jag i flera år, ja tempramentet då?? ja jag kunde bli lika folkilsken innan jag kom in i klimakteriet, så det kunde jag nog inte skylla på, men något annat som kom till mig var en slags sorg över att jag defenitivt inte kunde få mera barn, jag skulle ju inte skaffat fler ändå, (har 3 varav den sista var ett riktigt sladdbarn, jag var 18 när jag fick mitt första och 35 när sladdisen kom) men ändå så fanns känslan där i bröstet att nu var man passerad och tiden var för evigt förbi att kunna bli mamma mer. ja det blev mycket av det lilla, men när jag läste ditt inlägg så kom alla tankarna över mig, och jag kunde sätta ord på dem , så tack!! det känns befriande på något sätt.
hoppas du ska på återbesök till doktorn, och ät järntabletter.
KRAMELIKRAMEN!!

Frederica sa...

Klimakteriekossa , en väldigt fin sån ;)
Än tänker jag inte på det, det är förhoppningsvis länge kvar. Men när det är dags tror jag verkligen jag kommer känna mig orolig över allt, det var ju en liten pärs att gå igenom puberteten med...
Kram på dej!

Ekenäsliv sa...

Hmmm, har inte tänkt på det än...;-) Jag får ju äta östrogen, eftersom min kropp inte kan tillverka själv längre, för att jag inte ska hmna där... Min mamma fick äta et med för hon tyckte det var så jobbigt mmed den tiden. Kanske doktorn kan hjälpa dig med??
För övrigt tycker jag du är underbar som skriver så härligt öppet om detta!! :-)
Kram på dig!

mig&mitthem sa...

Klimakteriet....har eg. Aldrig varit orolig för det. Känns som om jag redan är det men tror att det är biverkningar på mediciner jag äter ( cipralex) Visst är det konstigt att man ofta gör mer besiktningar på bilen än vad man gör på sig själv. Som sjuksköterska har jag total skräck för att gå till doktorn. Jag ställer gärna mina egna diagnoser( har haft alla typer av cancer, stroke, hiv, ms men allt har gått över snabbt) Ja dosetter är bra....spec, då om man är glömsk som mig( tidig alzheimers) Hoppas du får upp dit hb & får mer energi.....krams Maria

A House With A View sa...

Jättefint inlägg!! Viktigt ämne! och wow så jättefin du är på bilderna!

Klimakteriebesvär är nog riktigt besvärligt för dem som drabbas. Jag märker också av förändringar även om jag inte har problem med humöret :)Däremot har jag blivit rejält varm ibland, fniss :) Och nog känns det lite konstigt att inte längre tillhöra kategorin "kvinna som förväntas vänta barn", men jag är sååå nöjd och glad i de barn jag har och vill nu kunna fokusera lite mer på mig och mina intressen :) Allt har sin tid :)

Kram på dig!

aka

Fiona sa...

Vilka fina bilder på dig!
Angående klimakteriet kör jag "huvudet i sanden"...har ingen aning om när jag kommer att hamna där. HOppas att du får ordning på dina blödningar.
Kram

Mittgodastefinaste sa...

Jag har inte tänkt så mycket på det, tänker att det ligger långt iväg i tiden vilket det ju inte alls behöver eftersom dert är så olika...

Dr Muff får bli ett alternativ att kalla Musdoktorn!

Kram Jenny

Titta in hos Thess sa...

Jätte bra inlägg !!!!!'
Och doktor muff är banne mig bland det bästa jag hört på länge hi hi ;))))
Jag börjar faktiskt tro att det är något på gång här oxå ärligt talat.
Vet att min mamma började tidigt och det är ärftligt vad jag har hört.
Blöder regelbundet men som du säger i bland blöder man så att man tror att ens sista stund är kommen ;))
Rätt vad det är ...genom svett och kan bli skit förbannad fast jag vet att det är för en skit sak ;))
Ja, jag hoppas nästan att det är någon form av för klimakteriet annars vet i katten vad det är för fel på mig ;))

Kram Thess

Villa Ryttarängen sa...

Bra inlägg som berör många av oss. Klimakteriet är ju kanske inte ett toppenskede i livet, men jag har inte haft problem alls, vet ju inte heller om jag är där eller har varit där. Opererade bort livmodern efter sista barnet av hälsoskäl. Det bästa som kunde hända. Inga blödningar, inga problem alls.. peppar, peppar. Ett alldeles underbart fungerande liv ändå om någon undrar. By te way.. Vad extra- snygg du är i den sjalen Kraaam Pia

Sofi sa...

Hej Helena!

Vilka vackra bilder på dig!

Jag har inte tänkt något alls på klimakteriet för jag har ett tag kvar dit:)
Blir ju naturligt att man funderar när man börjar närma sig.
Det lät inte kul att blöda så mycket:(

Ta hand om dig nu!

Stor kram!

anettan sa...

Jag vet inte om jag är rädd men visst har jag funderat. Jag har frågat hur det var för min mamma och så......men du vi får stötta varandra. Kram Anette

Prinsessorna på Bellevue sa...

Himla jobbigt och hoppas doktorn får ordning på det där... Har inte tänkt så mycket på det, men rätt som det är så är man väl där... Jättefina bilder på dig!

Kraam och lycka till!
Petronella

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Såå fina bilder på dig!
Ja du, inte tror jag att du behöver oroa dig för de du som är en så go & fin människa.
Har inte funderat så mycket på det jag heller, tänker att de blir som de blir!

Kram på dig

Home2tiny sa...

Finaste, fy tusan vad jobbigt, förstår vad du går igenom. Måste bara berätta en rolig sak. Drömde inatt att du hälsade på mig, jag var skitnervös o när du kom lika vacker som alltid, dissade du mitt hus helt o hållet, ha,ha helt otroligt vad man kan få till det i sina drömmar. Tar det som ett tecken på att vi måste träffas snart o reda ut saker o ting fniss........Ja åldras är jag inte ett dugg rädd för, men den här skiten som du beskriver är inte på något sätt rolig att tampas med o någon klimateriekärring vill man då rakt inte bli. Nä bättre stöttning o info borde det finnas, för vi är många som går igenom det här. Hoppas du får hjälp o att det ordnar sig. Grymt snygg är du på bilderna. Kramisar Tina

dianasdrömmar sa...

Humörsvängningarna har kommit...hua men jag försöker tänka på det...kram Diana

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej fina Helena.
Låter som du har det lite tufft nu... Trist att behöva ta en massa mediciner... hoppas i alla fall att du mår bättre av dom. Du ser i alla fall lika fräsch och fin ut som vanligt :)
Jag vet inte om jag är rädd för klimakteriet, eller orolig... Deprimerad vill man ju definitivt inte bli och hjärtklappning och ångest har jag haft vid några tillfällen om jag varit rejält
stressad....
Nej nu hoppas vi att det går över :) snabbt som bara den :)

Stor kram till dig.
Jessica

Bara Sara sa...

Så vacker du är!!!!!
Uh jag är 36 och nånstans finns en dröm om ett tredje barn så jag hoppas och tror att det skulle vara möjligt. Jag tänker ännu inte på klimakteriet så mycket men däremot mycket på åldrandet som sådant och vad man fyller sitt liv med, människor och saker jag tycker om! Kram Sara

Browneyedgirl sa...

Du är himla fin =)
Jag har inte funderat på det alls. Hoppas det dröjer länge än. Men vet kvinnor som upplever det som jobbigt. Vad trist att du haft bekymmer, hoppas du mår okej ändå. Kramen <3

Unknown sa...

Åh vad du är fin på bilderna, jättevakcer och så naturlig :)

Ja man kan väl konstatera att det inte alltid är sådär superkul att vara kvinna, tyvärr :(
Jag har oxå klimakteriebesvär pga av min sjukdom (endometrios), kan man säga. Skitjobbigt! Svettningar, vatten i kroppen, MYCKET värk, svullnader mm mm. Det är riktigt kämpigt många gånger. Alternativet är hormonpiller av olika slag eller hystrektomi då, men jag vet inte om jag är färdig på barnfronten än så jag får vänta med behandling.
Min mens är helt urflippad sedan jag fick tillbaka den efter Inez, max 20 dagar emellan och ja, ganska mycket om man säger så, skit och dubbelskit!

Gillar när man tar upp sådana här ämnen, jättebra, och jag tror vi kan hjälpa och stötta varann i sånt här :)

Om du lider av ditt låga värde kanske du ska ta lite järntillskott, men var försiktig så det inte blir vajsing på magen. Jag har nästan aldrig legat över 100 i blodvärde, lägst 78, det är tungt..

Hoppas du piggar på dig vännen, ta hand om dig,
kraaam!

Hemma på Sjuan sa...

Jag har själv inte känt av det där så mycket än, jag har hormonspiral så jag har inte haft några blödningar på många år. Men jobbigt att ha det så! Hoppas det blir bättre!
Fina bilder på dig, kram Suss

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej!

Vad fin du är!

Hoppas det ger sig snart. Tråkigt när man inte känner sig bra.

Krya på dig, eller vad man ska kalla det. KRAMEN!

Milla sa...

Börjar man prata om detta lite försiktigt med tjejer i sin egen ålder så får man höra massor!! Hoppas det löser sig för dig. Jag har ju själv en massa besvär, men det är just sånt som inte märks så mycket utåt - man bär det med sig och jag tror att det kan vara lättare att "åka med" än att streta emot. Jag skriver några ord om detta hos mig idag... KRAM Milla

Välkommen Hem! sa...

Inte hunnit tänka på det än och jag hoppas det dröjer länge, länge innan den tar över min kropp... Och förresten så känner jag mig som en klimakteriekärring ibland trots att jag inte är där än, haha!
Du är ju rolig du "Dr Muff"?? Många nya ord man lärt sig sen man började blogga, må jag säga, fniss!
KRAM!
Och du! Du är JÄTTEFIN!
Judita

Jeanette sa...

Har inte börjat funderat så mycket på klimakteriet än.. mamma hade inga besvär alls, men å andra sidan hade hon inga mens eller föda-barn besvär heller vilket jag hade massor av så jag är väl tvärtemot henne... Inget att längta efter alltså ;-)
Kram

Anonym sa...

Bra dags att ta upp detta ämne för alla drabbas av det men på olika sätt.
Själv fick jag som du en riktigt rejäl blödning och sedan brakade loss med nätter/dagar fyllda av svettningar dyblött alltid för varm eller kall av frossa som om man hade haft feber.
Vågade inte äta hormoner då min man fått flera proppar genom livet.
Så jag fick hjälp av en kvinnlig Gynläk. att få remiss till en barnmorska som gav mig akupunktur vilken lindrade besvären lite.
Min mamma hade inte så besvärligt som jag vad jag känner till.
Alla kan nog inte gå efter hur ders mödrar haft det. Kram från en före detta Klimakteriekärring <3

Anonym sa...

Ops!!
Min mor har fått flera proppar inte min man.
Klimakteriekärringen <3

Ninelin sa...

Bra Helena! Inte bara jag, och mina funderingar ;-)
Doktor Muff är inget trevligt ställe tycker jag :-))

Stor kram Nina

http://ninelin.blogg.se/2013/september/inget-syfte-langre.html

Madame Edith sa...

Men gud vad jobbigt det låter! STOR KRAM

Liw sa...

Haha, inte än... så rolig du är som är så öppen!! :) Men så är det ju genom hela livet... skylla på hormoner, tonårs-, gravid-, amnings-, mamma- och klimakteriehormoner. Bara att gilla läget :)

Kul att du hade något annat som vägde upp dagen!

kram

mammaxtre sa...

45 år gammal och jag kan konstatera att förändringens tid är här :-(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...