torsdag 13 juni 2013

Recept på Cheescake med lemoncurd.


Nu ni.
Nu har jag stämplat ut.

Nu ska jag vara ledig.

Inte 72 dagar som 
dottern
 man får vara nöjd 
med 
fyra veckor.
Började med att sova middag 
när jag kom hem idag.
Så nu är jag på banan igen.

Känner att jag varit slut som artist
senaste tiden, så semester
är riktigt nödvändigt
känner jag.
Lovade er receptet
på den goda 
Cheesecake
vi fick på cykelfesten i lördags.


Botten
12st digestivekex 
  • 75 g smält smör
Fyllning

  • 250g färskost, naturell smak (typ philadelfiaost)
  • 1 dl mörkt muscovadoråsocker
  • 1 tsk vaniljpulver.
  • 1 tsk rivet citronskal
  • 2 dl vispgrädde
Lemoncurd
  • 2 små citroner
  • 2 ägg
  • 4 dl florsocker
  • 75 g smör

Gör så här

Smöra formen lätt.
Mixa kexen tillsammans med det smälta smöret.
Tryck ut smeten i botten på en vanlig pajform eller en form med löstagbar kant. Ställ svalt.
Gör lemoncurden:
Tvätta citronerna och riv det yttersta skalet fint. (Spara en tesked av raspet till fyllningen.)
Pressa ut 1 deciliter saft ur citronerna.
Vispa samman alla ingredienserna till krämen utom smöret och sjud sakta under omrörning tills den tjocknat. Smält ner smöret i blandningen och ta från värmen. Kyl krämen något och låt stå svalt (gärna i vattenbad).
Fyllning:
Vispa samman grädden och sockret. Det ska vara lättvispat men inte rinnigt. Vispa i osten, citronskalet och vaniljsockret och kör slätt.
Lägg lite av lemoncurden i formen och bred ut över kex-botten. Låt stå svalt en stund.
Slå ost-fyllningen i formen och kyl i frys tills kakan stelnat helt.
Bred ut lemoncurd över den färdiga kakan och frys tills den stelnat.
Ta fram kakan 10-15 minuter innan den ska serveras och låt den tina lite i kylskåp.
Dekorera eventuellt med syltad frukt och florsocker.
receptet kommer härifrån .


Riktigt läskande gott smakade den.

28 kommentarer:

Maria - Wikers Liv sa...

Mums!
Njut av din semester!
Kram på dig!
/Maria

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Härligt för dig!
Hoppas du får en fin semester att njuta av..:-)

Mm låter underbart, ska nog testas nån dag.

Trevlig kväll
KRAM

På Selmas gata sa...

Jag blev alldeles glad i hjärtat när jag läste om er cykelfest! Det låter helt underbart, tänk att få uppleva något sådant:)

Den där cheesecaken såg så god ut, jag ska ge mig på att baka en sådan (fast med jordgubb) för första gången imorgon till förskolefesten som vi ska på. Hoppas nu du får en riktigt fin semester! Kram/tanja

Gabriella sa...

Oj så gott det ser ut, mums!=) Hoppas du får en lugn och härlig semester!

Bella sa...

Där där såg ju galet gott ut, mums!!

Så härligt med ledighet, hoppas du får en riktigt skön semester och att du återfår krafterna!!

Kramar Bella

Fiona sa...

Låter skönt med en middagslur:)
Skönt att du börjar din semester nu, själv har jag två nattpass och ett kvällspass innan ledigheten börjar:)
Kram
Ps. Tack för receptet, ska göra det någon dag när jag inte är på diet ;)

Home2tiny sa...

Mums vad gott. Njut nu av din semester o ha det bara sååååå skönt. Kramisar Tina

Johanna / Fru form o fix sa...

Kakan lät riktigt god! Ha en skön semester!

CONCEPT by JESSICA sa...

Lät väldigt gott, finns liksom inget stopp på mig när det gäller cheesecake.. Härligt att du fått semester nu, kram

Zoricas ord och bilder sa...

Det måste jag göra för min man, han kommer att älska det. Tack för tipset!

TITTILINA sa...

Gud så skönt med semester! Själv knegar jag på tre veckor till. Sen så!
Du den där cheesecaken måste bara bakas. Mumma vad god den ser ut!

kram

Lena - gott för själen sa...

Åh vad härligt med semester! Som jag längtar!

Kram Lena

Sabelhagens Olivlund sa...

Så härligt med semester. Jag jobbar i morgon också, sedan väntar lång ledighet.
Så god den ser ut, så fräscht.
Vill gärna prova:).
Njut av din ledighet.
Kram kram

My everyday life sa...

Mums! Vilka fina färger du fått till i bilden. Härligt med ledighet! Önskar dig en skön dag imorgon. Kram Nina

Fru Martinsson sa...

Härligt med semester! Tre veckor till sedan är det min tur! Men å andra sidan är det lugna gatan på fritids nu så det känns lite som semester redan!

Efterrätten ser ju helt gudomlig ut!!

Njut av dina lediga dagar!

Channal sa...

Underbart! Jag har också gått på sommarlov!

Läcker semesterkaka!

Njut av ledigheten och ha det bäst!
KRAM Anna

anettan sa...

Mums...har många gånger funderat på vad man har lemoncurd till..... Kram Anette

Home Bohemia sa...

Den kakan verkar god...och ha en skööön semester!! Jag jobbar 5 dagar till...kram

Limestone by the Sea - Victoria sa...

Mums, den skall jag definitivt prova. I love cheesecake. Skönt med semester, vi får vänta några veckor till. Ha det gott, kram Victoria

carinaon sa...

Det var ett trevligt recept på cheesecake, det måste jag prova! Önskar dig en riktigt skön semester, själv har jag två arbetspass kvar.
Kram Carina

Tatjanis sa...

Himmelskt!!!! Det vattnas imunnen på mig ;-)

Njut av ledigheten!!
Kram Tatjanis

åse sa...

Njut och ha en underbar semester. Kram till dig

Villa Ell sa...

Låter som det är en perfekt tajming och ha lite semester :)
Lemon cheesecake låter somrigt och gott...

Njut nu av din semester
Kramar Sandra

dianasdrömmar sa...

Skönt med lite semester Helena :), jag jobbar 4 veckor till...stor kram Diana

@my casa sa...

Åh vad härligt med semester, hoppas du kan vila upp
dig ordentligt & HOPPAS att vädret blir BÄTTRE.

Smarrigt såg det ut:)

Kram Åsa

House and Garden by Bia sa...

Smarrigt !!!...mums!
Hoppas semestern blir bra...och att det blir soool !!!
Kramisar bia

Sallys hus sa...

Hej finaste du!
Tack för dina rara hälsningar..känns skönt att jag kan ringa dig om jag undrar något. Du får gärna svara på om det är normalt att magen svullnar så man ser gravid ut..(magen har kommit igång..;)

Satt i bilen i går och läste dina inlägg som jag missat...men huuu så lång tid det tar stt kommentera från telefonen...fel blir det jämt också..så jag lät bli!

Vad himla häftigt det lät det där med er årliga cykelmiddag...vilken grej!!
Å lilla söta snuttan..så fin hon är där på skolavslutningen...
Mattias o jag konstaterade just att jisses...nu har vi inga barn i grundskolan längre...kooonstigt!!
Vad härligt med semester! Skönt att ha 4 veckor i sträck. Jag kan inte ta så lång tid i sträck men jag brukar ta lite "regn o sol ledigt" regnar det åker jag och jobbar ett par dagar i veckan...är det sol gör jag bara det absolut nödvändigaste. I år ska vi bara vara hemma och det ska bli sååå skönt!
Ha det gott kram Katarina

Anonym sa...

Men herre gud vilket mums!!!!
Skönt att du har semester och får vila dig ordentligt.
Har tre veckor kvar att jobba, men det känns lätt.
Ha en riktigt mysig fredag nu till att börja med
Kram
AC

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...